Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 10 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Právo na vzdělání v evropských dokumentech
Pehrová, Klára ; Tymofeyeva, Alla (vedoucí práce) ; Honusková, Věra (oponent)
Právo na vzdělání v evropských dokumentech Klíčová slova Vzdělání, právo na vzdělání, Evropské dokumenty, Soudní dvůr Evropské unie, Evropský soud pro lidská práva, lidská práva Abstrakt Diplomová práce Právo na vzdělání v evropských dokumentech pojednává o zakotvení práva na vzdělání v evropských dokumentech. Práce představuje právo na vzdělání jako lidské právo, které je zakotveno v komplexu lidských práv od jeho počátku. Vymezuje předmětnou terminologii a ukotvení práva na vzdělání v předmětných dokumentech. Pokračuje pak vymezením práva na vzdělání v evropském kontextu, přičemž se zaměřuje na vytvoření charakteristiky, analýzy a komparace kodifikace práva na vzdělání v předmětných evropských dokumentech. Diplomová práce se soustředí na zakotvení práva na vzdělání v Listině základních práv Evropské unie, která představuje jeden z nejmladších a nejkomplexnějších katalogů lidských práv na světě. Dále se diplomová práce zabývá rozborem zakotvení práva na vzdělání v Evropské úmluvě o lidských právech ve znění Dodatkových protokolů. Protože Evropská úmluva o lidských právech byla významným pramenem pro vznik Listiny základních práv Evropské unie, diplomová práce přináší komparaci způsobu zakotvení práva na vzdělání v obou dokumentech. Dále v práci najdeme přehled sekundárních právních aktů souvisejících s...
Integration programmes for immigrant children in the Czech Republic and Great Britain
Tůmová, Lenka ; Ženíšek, Jakub (vedoucí práce) ; Farrell, Mark Robert (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá imigračními integračními politikami a programy České republiky a Velké Británie. Hlavní důraz je kladen na integraci dětí imigrantů do společnosti a do škol. Práce je rozdělena na dvě části: každá z nich podává informace o historii a vývoji imigrace, o integračních politikách a o hlavních problémech, kterými se výše uvedené země zabývají a snaží vypořádat. Veškeré informace a data použitá v této práci pocházejí z nejnovějších zdrojů a výzkumů.
Právo na vzdělání příslušníků etnických menšin v evropském systému ochrany lidských práv
Kalenská, Petra ; Bílková, Veronika (vedoucí práce) ; Šturma, Pavel (oponent) ; Bayerová, Monika (oponent)
v českém jazyce Práce se zabývá právem na vzdělání v evropském systému ochrany lidských práv. Zkoumá teoretické přístupy k soudní ochraně práva na vzdělání. Porovnává právo na vzdělání v evropském systému ochrany lidských práv se systémem Organizace spojených národů a ochranu lidských práv s Organizací amerických států. Ukazuje vývoj práva na vzdělání skrze obecné komentáře a názory (views) lidskoprávních výborů OSN a skrze rozsudky Evropského soudu pro lidská práva. Rozebírá šest případů porušení práva na vzdělání etnických menšin, a to případ. D. H. a ostatní proti České republice, Sampanis proti Řecku, Oršuš proti Chorvatsku, Sampani proti Řecku, Horváth a Kiss proti Maďarsku a Lavida proti Řecku. Uvedené případy ukazují, že k efektivní ochraně práva na vzdělání etnických menšin nestačí vynesení rozsudku Evropského soudu pro lidská práva o porušení práva a přiznání symbolického spravedlivého zadostiučinění. Podle zjištění této práce porušení práva na vzdělání etnických menšin vždy souvisí s rasovou diskriminací, kterou je nutné zohledňovat jak v rozsudcích, tak při jejich výkonu ze strany Výboru ministrů. Vhodný nástroj řešení již existuje v podobě obecných opatření, jež státy při výkonu rozsudku přijímají. Vzhledem k povaze závazku, který státům z rozsudků vyplývá, by bylo pro státy nanejvýš...
Právo na vzdělání v Evropské úmluvě o lidských právech a základních svobodách a Česká republika
Zelnerová, Eliška ; Bayerová, Monika (vedoucí práce) ; Flídrová, Eliška (oponent)
Právo na vzdělání v Evropské úmluvě o lidských právech a základních svobodách a Česká republika. Abstrakt: Tato práce řeší problematiku ochrany práva na vzdělání. Zaměřuje se na pojetí práva na vzdělání obsaženého v Evropské úmluvě o ochraně lidských práv a základních svobod. Dále také porovnává znění tohoto práva s jeho vyjádřením v jiných dokumentech poskytujících mu ochranu na mezinárodní úrovni. Těmito dokumenty jsou Listina o základních právech EU a Úmluva o právech dítěte. Podstatná část práce je věnována také koncepci práva na vzdělání v českém právním řádu a jejím porovnáním s úpravou v Úmluvě. Velká pozornost je pak věnována rozhodnutí Evropského soudu pro lidská práva D.H. a ostatní proti České republice, protože se jedná o jediný odsuzující rozsudek týkající se České republiky v oblasti práva na vzdělání. Cílem této práce bylo zjistit, jaký vliv mělo toto rozhodnutí na Českou republiku a další členské státy rady Evropy, a zda se je podařilo úspěšně implementovat do českého právního řádu. Toto rozhodnutí je důležité nejen pro Českou republiku. Vrhlo světlo na problém, se kterým se potýká řada evropských států. Stalo se pilotním rozsudkem, který následovala další podobná rozhodnutí Evropského soudu pro lidská práva týkající ne například Řecka či Maďarska. Z těchto rozhodnutí je patrné, že Česká...
Ústavněprávní záruky práva na přístup ke vzdělání se zaměřením na osoby se zdravotním postižením
Haiselová, Laura ; Hofmannová, Helena (vedoucí práce) ; Kindlová, Miluše (oponent)
Shrnutí Tématem práce jsou ústavněprávní záruky práva zdravotně postižených na přístup ke vzdělání. Osoby se zdravotním postižením, tělesným i duševním, tvoří významnou část společnosti. Jako specifický subjekt lidských práv jsou však tyto osoby pojímány až v druhé polovině 20. století, a to nejprve jako subjekty ochrany a sociálního zabezpečení, teprve později s cílem plného zapojení těchto osob do společnosti. Nejvýznamnějším mezinárodním instrumentem na tomto poli je Úmluva o právech osob se zdravotním postižením, která byla přijata na půdě OSN v roce 2006. Právo na vzdělání je důležitým lidským právem, které vyvěrá z lidské důstojnosti. Vzdělání předpokladem pro výkon dalších práv a je jedním z klíčových prostředků k začlenění osob se zdravotním postižením do společnosti. Zdravotní postižení může být často překážkou či diskriminačním důvodem v přístupu ke vzdělání. Proto je nutné v této oblasti věnovat osobám se zdravotním postižením zvláštní pozornost. Cílem práce je pojmenovat hlavní ústavněprávní záruky práva zdravotně postižených na přístup ke vzdělání. Pramenem těchto záruk je jednak Listina základních práv a svobod s ohledem na judikaturu Ústavního soudu. Práce ale zohledňuje i záruky vyplývající z mezinárodních lidskoprávních úmluv, jichž je Česká republika smluvní stranou, včetně judikatury...
Integration programmes for immigrant children in the Czech Republic and Great Britain
Tůmová, Lenka ; Ženíšek, Jakub (vedoucí práce) ; Farrell, Mark Robert (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá imigračními integračními politikami a programy České republiky a Velké Británie. Hlavní důraz je kladen na integraci dětí imigrantů do společnosti a do škol. Práce je rozdělena na dvě části: každá z nich podává informace o historii a vývoji imigrace, o integračních politikách a o hlavních problémech, kterými se výše uvedené země zabývají a snaží vypořádat. Veškeré informace a data použitá v této práci pocházejí z nejnovějších zdrojů a výzkumů.
Inkluzivní praxe ve vzdělávání dětí-uprchlíků
Bačáková, Markéta ; Květoňová, Lea (vedoucí práce) ; Šotolová, Eva (oponent) ; Šiklová, Jiřina (oponent)
NÁZEV: Inkluzivní praxe ve vzdělávání dětí-uprchlíků AUTOR: Markéta Bačáková KATEDRA: Katedra speciální pedagogiky PedF UK Český odborný výzkum v oblasti vzdělávání dětí-uprchlíků v současné době téměř neexis- tuje, přestože mezinárodně se jedná o téma hojně zkoumané a diskutované. Jeho důležitost je dána jednak vysokou zranitelností osob prchajících z vlasti z důvodu persekuce, stejně jako hlediskem lidských práv zakotveným v mnoha mezinárodních úmluvách spolu se současnými pedagogickými trendy, jako je inkluzivní vzdělávání. Zahraniční výzkum navíc ukazuje, že děti-uprchlíci nabízí společnosti zcela unikátní a nezastupitelný pohled na vzdělávací systém. Naslouchání jejich hlasům tak má potenciál nám pomoci nacházet nové odpovědi na stále se zvyšující diverzitu školní populace, a to nejenom v České republice. Předkládaný projekt disertační práce si klade za cíl podpořit diskusi v oblasti vzdělávacích zkušeností dětí-uprchlíků na území České republiky a zároveň také reflektovat zahraniční praxi zemí s mnohaletou zkušeností s mezinárodní migrací. Práce staví na případové studii skupiny přesídlených barmských uprchlíků v České republice a klade si otázku,...
Role vzdělávacího procesu v integraci osob s mentálním postižením
Calábková, Anna ; Kotrusová, Miriam (vedoucí práce) ; Tomášková, Vladimíra (oponent)
Diplomová práce se zabývá analýzou vzdělávacího systému při procesu integrace žáků s mentálním postižením v primárním vzdělávání na běžných nespecializovaných základních školách. Cílem práce je charakteristika vzdělávacího systému a jeho možností vzhledem ke specifikacím mentální retardace, vytyčení hlavních problémů ve vzdělávacím systému pro osoby s mentálním postižením a navržení opatření, která by vedla ke zlepšení vzdělávání mentálně postižených. Práce využívá metod expertního šetření, konkrétně rozhovorů s klíčovými aktéry a dotazníkové šetření. Vychází zejména z práva každého jedince na vzdělání, z konceptu vzdělavatelnosti a street-level byrokracie. Práce podrobně popisuje pojmy integrace a inkluze a vysvětluje tyto směry vzhledem k problematice vzdělávání mentálně postižených žáků. Problematika je zasazena do širšího mezinárodního a legislativního kontextu. V rámci ČR jsou charakterizovány hlavní problémy v oblastech odborné přípravy, financování a postojů. Uvedené příklady dobré praxe ze zahraničí jsou inspirací pro návrh doporučení směřující ke zlepšení stávajícího stavu vzdělávacího systému pro osoby s mentálním postižením.
Právo na vzdělání
NESVAČILOVÁ, Iva
Tato práce se zabývá právem na vzdělání, jeho historickým pojetím až po současnou navrhovanou reformu terciárního vzdělávání. Hlavním cílem této práce je zmapovat názory odborné veřejnosti a studentů na právo na vzdělání a školskou reformu. Dále jsem se v této práci zaměřila na míru informovanosti týkající se poplatků, které jsou zavedeny na vysokých školách v Českých Budějovicích. Bakalářská práce je rozdělena do dvou částí. Na část teoretickou a praktickou. V teoretické části práce jsou nejprve definovány základní pojmy, které se vzděláním souvisí. Práce se nadále zaobírá vývojem školství od zavedení povinné školní docházky, kterou zavedla habsburská panovnice Marie Terezie v roce 1774, až po současný systém vzdělávání v České republice. Zde jsou informace o vzdělávacím systému v oblasti předškolního, základního, středního, vyššího odborného a terciárního vzdělávání. Součástí je i současná reforma terciárního vzdělávání, kde je zahrnut i Projekt reformy terciárního vzdělávání. Hlavním cílem tohoto projektu je navrhnout optimální systém řízení a financování terciárního vzdělávání. Nezbytnou součástí této práce je legislativní zakotvení práva na vzdělání. Závěr teoretické části je zaměřen na aktuální stav reformy a její neustálé proměny. Poslední aktualizované informace týkající se této problematiky jsou ze začátku měsíce dubna tohoto roku. Praktická část práce popisuje stanovení cíle, hypotézy, vlastní výzkum a vyhodnocená data. Na počátku práce byl stanoven jeden hlavní cíl a čtyři hypotézy. K dosažení cíle a ověření platnosti hypotéz byl zvolen kvantitativní výzkum. Výsledky výzkumného šetření po výpočtu testu dobré shody Chí ? kvadrát ukázaly, že dle názorů studentů a odborné veřejnosti reforma terciárního vzdělávání ovlivní právo na vzdělání. Školné a zápisné také ovlivní právo na vzdělání, zejména snížením počtu studentů na vysokých školách. To se především dotkne studentů ze sociálně slabších vrstev. Výsledky dále ukázaly, že z celkového počtu studujících, kteří byli osloveni, prodlužuje studium na vysoké škole 13 % studentů.
Respektování práv jedinců s mentálním postižením a školní integrace
CZINEGOVÁ, Eva
Postoj společnosti k jedincům se zdravotním postižením a respektování jejich práv a důstojnosti je důležité hodnotící hledisko. Společnost v České republice navazuje na evropské moderní trendy, které zajišťují lidem s postižením účast ve všech aktivitách ve stejné míře jako lidem bez postižení. Jako téma diplomové práce jsem si vybrala z práv dětí respektování práva na vzdělání pro děti s mentálním postižením. Řeším postoje ředitelů základních škol a pracovníků speciálně pedagogických center pro děti a mládež s mentálním postižením k integraci žáků s mentálním postižením do běžné základní školy. V teoretické části diplomové práce se věnuji významným dokumentům, které zajišťují práva jedinců s mentálním postižením. Popisuji nejen mentální postižení a jeho stupně, ale především možnosti vzdělávání dětí s mentálním postižením ve školách zřízených pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami i možnosti integrace těchto žáků do hlavního vzdělávacího proudu. Na teorii navazuji praktickou částí. Cílem diplomové práce bylo zjistit postoj ředitelů základních škol a pracovníků speciálně pedagogického centra pro mentálně postižené k integračnímu procesu dětí s mentálním postižením do běžných základních škol a plnění práva na vzdělání dětí s mentálním postižením. Výzkum byl prováděn metodou dotazování, technikou byl zvolen anonymní dotazník. Z výsledků vyplývá, že většina ředitelů základních škol v Jihočeském kraji podporuje právo na vzdělání pro žáky s mentálním postižením v podobě integrace mezi intaktní žáky. Všichni dotazovaní, jak ředitelé základních škol, tak pracovníci speciálně pedagogického centra, upřednostňují při vzdělávání individuální schopnosti každého dítěte s mentálním postižením. Při integraci žáka s mentálním postižením do běžné základní školy převyšuje sociálně zdravotní motivace nad motivací ekonomickou. Diplomovou práci lze využít jako přehled současných postojů a názorů ředitelů základních škol i pracovníků speciálně pedagogických center na možnost integrace žáků s mentálním postižením do hlavního vzdělávacího proudu.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.